De Kracht Van Een Reclamebord

Een goed stukje reclame is nooit weg! Zeker als je je bedenkt dat reclame voor altijd kan zijn. Een eenvoudig reclamebord zal niet zoveel indruk maken dat verzamelaars er over vijftig jaar alles voor zouden doen om het in handen te krijgen, maar als je zorgt voor een reclamebord dat uniek, bijzonder en pakkend is, dan zou jouw reclame zomaar eens voor altijd kunnen zijn!

Het reclamebord is bijna 100 jaar oud!

Reclameborden horen toch wel in het straatbeeld van nu. Denk aan de welbekende uitklapborden die direct op de stoep worden gezet als de deuren worden geopend, ook wel stoepborden genoemd. Toch is het reclamebord al een kleine eeuw oud, in Nederland. Reclame zelf is nog veel ouder. In Europa werd er eeuwen geleden al reclame gemaakt door uitingen te plaatsen op uithangborden en grote gevelstenen. Pas toen dit bleek te werken werden er ontwikkelingen gemaakt. Aan het einde van de negentiende eeuw kwam een zakenman op het idee om er een beroep van te maken, waarop er na verloop van tijd massaproductie ontstond. Industrialisatie zorgde tevens voor een toenemende concurrentie op het gebied van massareclame.

Reclameborden in Nederland

Aan het begin van de twintigste eeuw ontdekten steeds meer mensen de kracht van een goed reclamebord. Hierdoor werd de markt steeds internationaler en in het jaar 1920 kwam het eerste reclamebord eindelijk naar Nederland. Dit viel samen met andere vormen van reclame, waarbij valt te denken aan neonreclames, buitenreclame en affiches. De emaillen reclameborden waren robuust, duurzaam en ontzettend sterk; gemaakt om alle weersomstandigheden het hoofd te bieden. Grote bedrijven konden deze reclameborden veroorloven en er zijn reclameborden uit deze tijd die nog altijd bewaard zijn gebleven. Het gaat dan vooral om reclameborden van bekende bedrijven met een rijke geschiedenis, als de PTT, Van Nelle en diverse koffieproducenten.

Echte verzamelobjecten

Reclameborden van toen zijn de verzamelobjecten van nu. Er zijn verzamelaars die werkelijk de wereld door reizen om een echt vintage reclamebord te pakken te krijgen. Wat opvalt is dat het uitsluitend gaat om borden met een bekend logo of een bijzonder uiterlijk. De eenvoudige reclameborden, met enkel een bedrijfsnaam of een actie, zijn allemaal verloren gegaan in de tijd. Dit betekent dat reclameborden met een uniek karakter de toekomst hebben, en houden! De bijzondere reclameborden worden gepresenteerd op beurzen, bij bijeenkomsten en zelfs in enkele musea. Daarnaast worden oude reclameborden ook vaak gebruikt als decoratie in woningen en horecagelegenheden.

Wordt jouw reclamebord een verzamelobject?

In 1920 hadden ondernemers nooit durven denken dat hun reclamebord zo effectief zou zijn dat het een kleine honderd jaar later een gewild verzamelobject zou worden. Ditzelfde geldt uiteraard voor de tijd van nu. Het is nu niet te zeggen of de reclameborden van nu over honderd jaar ook verzamelobjecten zullen zijn. Het enige wat zeker is wat dit betreft, is dat de kans op succes over tientallen jaren vergroot wordt met een uniek product. Door jouw reclamebord uniek, pakkend, interessant en opvallend te maken vergroot je de kans dat jouw bedrijf nog altijd naamsbekendheid geniet over honderd jaar, door je reclamebord van nu!

Geef het door Reclame

Reclame is waar wij voor leven. Reclame-uitingen zijn bijzonder, in welke vorm dan ook. De vintage reclameborden zijn dan ook een lust voor het oog. Dit is eigenlijk wat wij ook willen bereiken voor onze klanten van nu, met een interesse in de reclameborden van nu. Wij willen reclameborden maken die een lust voor het oog zijn, waardoor zij kans maken tientallen jaren lang succesvol te zijn. Wil jij zo’n reclamebord? Dan helpen wij je graag verder!

We ♥ new friends

© Copyright 1998-2017 Geef het door Reclame - All rights reserved. Powered by Xenodesign.